Trek personeel aan met teamuitjes

Door de coronacrisis is het helaas zo dat veel mensen hun baan zijn kwijtgeraakt. Er wordt dan ook massaal gereageerd op vacatures, terwijl er ook branches zijn waar ze hun vacatures juist niet gevuld krijgen omdat te weinig mensen zijn opgeleid voor het betreffende werk. Zo meldde de UWV vorige maand bijvoorbeeld dat er genoeg vacatures zijn voor monteurs, leraren, accountants en hoveniers. Het kabinet heeft hierop ingespeeld door in het derde steunpakket een bedrag vrij te maken voor omscholing. Op die manier hebben werknemers de mogelijkheid hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Naast omscholing bieden, is een belangrijke manier om als werkgever personeel aan te trekken aantrekkelijke secundaire voorwaarden te bieden. In deze blog bespreken we welke componenten van het loonpakket een belangrijke rol spelen.

Speelruimte zoeken

Allereerst is er uiteraard het maandloon. De meeste ondernemingen vallen onder een branche-CAO. Daardoor heb je je te houden aan de functiehuizen die opgesteld zijn en de daaraan verbonden salarissen. Daarin heb je dus niet altijd veel speelruimte. Daarom is het pakket secundaire arbeidsvoorwaarden de manier waarmee je je kan onderscheiden van concurrenten. Het promoten van een aantrekkelijk pakket is de laatste jaren een populaire strategie geworden bij het werven van personeel. Niet zo gek, want het blijkt dat dit deel van het loon ook steeds belangrijker is geworden voor werknemers.

Sociale extra’s

De twee belangrijkste componenten in het pakket zijn de pensioenregeling en de reiskostenvergoeding. Maar er wordt ook steeds meer waarde gehecht aan sociale extra’s, zoals borrels, teambuilding, pingpongtafels en massagestoelen. Door bijvoorbeeld met enige regelmaat een leuk teamuitje te organiseren, bevorder je de sociale cohesie in het bedrijf wat een positief effect heeft op de productiviteit. Het is dus niet alleen leuk voor je personeel, het betaalt zich ook uit in de resultaten. Organiseer bijvoorbeeld een sportieve activiteit waarbij ze even hun energie kwijt kunnen, terwijl ze ook bezig zijn met samenwerken en op elkaar leren vertrouwen, zoals bij highland games of paintball. Maar je kan ze ook even helemaal uit hun comfortzone halen door ze een workshop graffiti of lachworkshop te geven, waarmee hun creativiteit geprikkeld wordt en ze gestimuleerd worden nieuwe situaties aan te gaan.

Coronaproof

Rutte heeft wel net aangekondigd dat aankomende drie weken even geen bedrijfsuitjes mogen plaatsvinden, maar zodra de maatregelen weer versoepeld worden kan je contact opnemen met een organisator als fundustry.nl om een mooie uitgebalanceerde teamdag samen te stellen. Je kan losse onderdelen boeken of bijvoorbeeld een pakket met als start koffie en een muffin, twee activiteiten en een barbecue of kipsaté met een drankje. Ze richten de dag of het dagdeel coronaproof in, dus als straks wel weer meer mogelijk is maar nog niet alles, hoef je je geen zorgen te maken. Door onder andere dit soort uitjes te organiseren, laat jij zien dat je een goede werkgever bent!