Welk vervoersmiddel pak jij?

Het is nou eenmaal een feit dat fietsen en lopen het beste is voor het milieu. Maar dit kan helaas niet altijd. Als je hele lange afstanden moet afleggen zal je toch wel is de auto of de trein moeten nemen. Toch kan je verschillende vervoersmiddelen niet zomaar één op één met elkaar vergelijken. Welk vervoersmiddel het milieu het meest belast kan per moment en situatie verschillen. Het hangt onder meer af van het tijdstip waarop je reist, en het type auto of het soort openbaar vervoer.

Tips voor dagelijks reizen

Fietsen of lopen belast het milieu het minst. Kies daarom voor korte afstanden altijd voor de fiets of kies ervoor om lekker te lopen, dat is ook nog is goed voor je gezondheid! De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Elektrische openbaar vervoer (trein, tram en metro) is gunstiger voor het milieu dan de gemiddelde bus. Bussen hebben wel nog steeds uitlaatgassen en de trein, tram en metro hebben dat niet. Als je een auto koopt, kies dan een nieuw, zuinig model en reis bij voorkeur met anderen samen. Oudere auto’s zijn aanzienlijk slechter voor het milieu. Je kunt er ook voor kiezen om een elektrische auto te kopen. En als je die elektrische auto dan ook nog eens leaset zit je helemaal goed! Een auto leasen is een goede optie. Je kan er ook voor kiezen om een financial lease te nemen. Oudere brommers en scooters zijn ook echte luchtvervuilers. Het ergst zijn modellen met een tweetaktmotor.

Vergelijking materiaal

Milieuvergelijking van auto, bus, brommer en fiets is niet eenvoudig. Het tijdstip van de rit, de verkeerdrukte ter plaatse en onder meer de leeftijd van de auto bepalen het brandstofverbruik, en daarmee de milieubelasting. Gemiddelden zeggen daardoor niet alles. De milieubelasting van het openbaar vervoer is tijdens daluren lager dan tijdens de spits, want de bezettingsgraad van bussen en treinen in de spits bepaalt hoeveel bussen en wagons er worden gebruikt en gekocht (ook buiten de spits). Kort gezegd: naarmate er meer mensen in de spits reizen, rijden er langere treinen en meer bussen in de daluren. Door buiten de spits te reizen ontzie je het milieu. Een autorit binnen de bebouwde kom veroorzaakt meer CO2 en luchtvervuiling zoals fijnstof dan een even lange rit met dezelfde auto buiten de bebouwde kom. Dit komt doordat er meer geremd, geschakeld en opgetrokken wordt. Bovendien komen meer mensen in aanraking met vervuiling. Dankzij strengere regels stoten moderne auto’s veel minder luchtvervuilende stoffen uit dan oude: ze hebben vaak schone technieken aan boord, zoals een katalysator of roetfilter. Auto’s met een bouwjaar voor 2000 zijn veel viezer dan auto’s van daarna.